Regulamin Żłobka Edukacyjne Centrum Dla Dzieci „Bajkowa Kraina”
I Organizacja
- Żłobek jest instytucją opiekuńczą oraz realizuje zadania zawarte w Statucie Żłobka.
- Podstawową jednostką organizacyjną Żłobka jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Podstawą przyjęcia dziecka do Żłobka jest wypełnienie karty zgłoszenia dziecka oraz uiszczenie opłaty wpisowej.
- Do żłobka przyjmowane są dzieci, które ukończyły 20 tydzień życia.
- Żłobek jest czynny w godzinach od 6.30 do 17.00. Istnieje możliwość pozostawienia dziecka do godz. 20.00 za dodatkową opłatą.
- Należy zgłosić nieobecność dziecka do 8.00 rano.
- Dziecko należy odbierać do godz. 17.00, jeśli nie została wcześniej uzgodniona z wychowawcą późniejsza godzina odbioru.
- Dziecko mogą przyprowadzać i odbierać rodzice lub prawni opiekunowie albo upoważniona przez nich osoba (pełnoletnia), po uprzednim poinformowaniu Żłobka i potwierdzeniu na piśmie.
- Dziecko przyprowadzane do żłobka musi być zdrowe, tj. nie mające kataru, gorączki, biegunki, wymiotów itp.
- Dziecko powinno posiadać buty na zmianę, przybory do mycia zębów, bieliznę i odzież na przebranie, poduszkę, kocyk, prześcieradło, pieluchy, butelki do picia.
- Każde dziecko ma przypisane mu miejsce w szatni.
- W Żłobku jest wyznaczany czas na odpoczynek dzieci.
- Żłobek funkcjonuje 12 miesięcy w roku (z wyłączeniem 10 dni)
- Żłobek nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy.
- Żłobek ubezpiecza każde dziecko od następstw nieszczęśliwego wypadku. (opłata wnoszona przez Rodziców)
II Zadania żłobka
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka.
- Sprawowanie opieki nad wychowankami, zapewnienie im bezpiecznych warunków.
- Rozwijanie w ramach istniejących zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci.
- Współdziałanie z rodzicami w zakresie niezbędnym do rozwoju dzieci.
- Stwarzanie warunków do rozwoju samodzielności dzieci, dążenia do osiągania celów, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego środowiska, ułatwianie zrozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka oraz poszukiwania informacji.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i fantazji dzieci.
- Tworzenie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci oraz uczenie bezpiecznych i prozdrowotnych zachowań.
- Współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie jej w wychowywaniu dzieci oraz rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka.
- Zapewnienie dzieciom możliwości udziału w zajęciach dodatkowych, które mogą być finansowane ze środków Żłobka lub dodatkowych opłat ponoszonych przez rodziców.
III Prawa dziecka
Dzieci w Żłobku mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania oraz akceptacji jego osoby takim, jakim jest,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania własności,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa uczenia się,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
IV Prawa i obowiązki rodziców
- Przestrzeganie niniejszego regulaminu.
- Przyprowadzanie i odbieranie dziecka ze Żłobka lub zapewnienie upoważnionej osoby zastępczej.
- Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Żłobku.
- Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Żłobku (najpóźniej do 8.00 rano) oraz niezwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem i zadaniami żłobka,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii na temat pracy Żłobka,
- przebywania w Żłobku oraz obserwowania zajęć po wcześniejszej konsultacji z nauczycielem,
- rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać z sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.